Hysterický hypochondr aneb život s panickou atakou

Už vás někdy brutálně sejmuly stavy úzkosti, panické ataky či panické poruchy? Či vám již byly diagnostikovány? Pokud ano, zcela jistě víte, že se jedná o velmi nepříjemné stavy. Tyto stavy jsou v současné době léčeny hlavně antidepresivy, jimiž ne vždy dojde k vyřešení těchto problémů a odeznění všech symptomů. Namísto toho vedou často k utlumení, a to především kvality života.

Určitě byste rádi poznali způsob, jak vše vyřešit. Za prvé je potřeba pochopit, že se nejedná o žádnou nemoc, je to dobře zvládnutá dovednost, která se objevuje v momentě, kdy se nás naše podvědomí snaží chránit.

Ptáte se před čím?

Toto je velmi individuální, spouštěčem je u každého něco jiného, přestože projevy paniky vykazují spoustu podobných znaků u většiny lidí. Panická ataka je velmi nepříjemný, neboť její projevy mohou vypadat jako i projevy vážných onemocnění, které samozřejmě nedoporučuji podceňovat. Doporučuji návštěvu lékaře absolvovat pro vyvrácení něčeho na životě ohrožujícího a pokud tomu tak není, minimálně vás lékař uklidní, přestože si možná poté bude připadat jako hysterický hypochondr. Mezi obvyklé příznaky panické ataky patři:

Psychické příznaky

  • Strach, úzkost (ze smrti, ze života, ze sebe, z každého dne, že už to nebude lepší atd.)
  • Pocit ohrožení, napětí
  • Nadměrné obavy a starosti,
  • Katastrofické myšlenky a představy
  • Poruchy koncentrace
  • Poruchy spánku, ospalost
  • Nadměrná bdělost a ostražitost
  • Lekavost
  • Podrážděnost, nervozita
  • Pocit vnitřního chvění
  • Pocity odcizení nebo neskutečna sebe nebo okolí
  • Pocit únavy a vyčerpání
  • Neschopnost odpočívat
  • Záchvaty panické hrůzy

Fyzické příznaky

  • Zkrácení dechu, zrychlené dýchání nebo pocity nedostatku dechu
  • Bušení srdce, zrychlený tep
  • Bolesti v zádech, hlavy, ve svalech páteře
  • Třes, cukání, roztřesenost
  • Mravenčení v rukou, předloktí, rtů, nohou
  • Závratě, píchání v hlavě
  • Mžitky před očima, rozmazané vidění
  • Tíha nebo svírání na hrudi
  • Píchání u srdce
  • Pocení
  • Červenání nebo blednutí
  • Časté močení
  • Průjem, zácpa, nadýmání a větry
  • Nechutenství nebo naopak nutkání se přejídat
  • Tlaky, křeče v žaludku, v břiše, víření v žaludku
  • Říhání a návrat kyseliny do jícnu
  • Pocity na zvracení
  • Sucho v ústech
  • Obtíže s polykáním, knedlík či sevření v krku

Co se vlastně děje, když „chytnu paniku“?

Můžete klidně ležet v posteli, nebo třeba jet autem pro dítě do školky a přemýšlet si o svých věcech. Najednou však, jako když někde něco přecvakne a vy v těle máte silné pocity, které vám sdělují, že něco není v pořádku. K tomu se velmi rychle přidají některé nepříjemné pocity a příznaky, uvedené výše, a najednou člověk dostane strach, hlavou se začnou honit nepříjemné myšlenky, které vyvolávají další a další nepříjemné pocity v těle. Pokud se objeví např. pocity, že se nemohu tíhou na hrudníku nadechnout spolu s bušením srdce, přepne se naše tělo do nouzového stavu „boj – zamrznutí – útěk“, tzn. tělo začne reagovat jako v okamžiku vážného vnějšího ohrožení, např. v případě ohrožení života. Tělo začne produkovat látky, které nás připravují na boj či útěk.

U paniky však neexistuje žádné ohrožení zvenčí, hrozba přichází zevnitř a nemá tedy co by zmizelo. Mohli bychom se uklidnit v momentě, když hrozba pomine. Někdy ani netušíme, co vyvolalo tuto reakci, protože nejsme schopni „myslet na nic jiného“. Naopak, naše představy a pocity v těle se stále zhoršují. Ocitáme se v bludném kruhu, pocity v těle vyvolávají obavy a strach, které s sebou přinášejí zvýšenou výrobu adrenalinu a jiných hormonů, které nás však dělají citlivějšími a naše srdce tluče stále rychleji a intenzivněji….

Někteří zažijí tento stav pouze jednou, u některých se situace opakuje. Pokud nepřijdou na způsob, jak se s těmito stavy vypořádat, začínají mít problémy např. s cestováním, řízením auta, lidmi, izolací a často končí uzamčeni ve svých domovech. V některých případech to může vést až k agorafobii (strach z veřejných prostranství, míst, kde by nebyla rychle dostupná pomoc, a situací s nimi spojených).

Cos tím mohu dělat?

Nabízí se následující možnosti:

  1. Antidepresiva–  některé mohou být i návykové, dochází k celkovému utlumení, nefungují na fungují na každého, někdy i přes změny a zkoušení není dosažení odstranění těchto stavů;
  2. Vyhýbat se situacím, které tyto stavy vyvolávají – např. přestat cestovat, jezdit autem, MHD, chodit nakupovat, mezi lidi – v tomto případě jednoho dne skončíte zamčeni sami doma a přestanete vycházet z domu – tímto závěrem končí často i postup v bodu 1)
  3. Najít způsob, jak skončit s panickou atakou jednou pro vždy anebo alespoň se naučit, jak jí přežít v klidu.

Co si zvolíte vy? Ale upřímně ..

Samozřejmě můžete namítnout, že ten, kdo panickou ataku nezažil, to nemůže pochopit. Vždyť je strašné „mít“ něco takového. A teď budete na mě opravdu naštvaní. Panickou ataku nemáte, vy sami si jí vytváříte! Je jasnou demonstrací mocné síly našeho vlastního podvědomí, které nás atakou chrání a zarazí nás ve chvíli, kdy bychom si mohli přivodit nepříjemnou situaci, příp. vyvolat její opakování.

A je velmi zajímavé, kolik nesmyslných katastrofických scénářů dokážeme ve chvíli „záchvatu“ vymyslet. Bojíme se, že už nezažijeme to, co jsme chtěli, neuvidíme maturovat naše děti, nedožijeme se léta, a kdo ví, co dalšího. Ve skutečnosti děláme vše proto, abychom se cítili ještě hůře.

Dobrou zprávou je, že úzkosti, panické ataky a poruchy jsou řešitelné. Ano, čtete dobře, řešitelné a zvládne to každý z nás, třeba i s pomocí. Řešení existuje. T

Zbavme se panické poruchy a úzkostí

V první řadě si řekněte nahlas: “Neumřu, nezblázním se, nepo…. se, ….. “ – nic z toho, co si totiž říkáte, není doopravdy pravda a nic z toho se nestane.

Právě v tom lítáte

Když už panická ataka přijde a hlavou se vám mihnou nějaké blbosti, rozhodně si řekněte přesný opak toho, co vás napadlo – zblázním se… nezblázním se…

Pokud máte dost síly na to, abyste „ťukali“, zaměřte se na emoce – strach, paniku, úzkost, jenž vytváří a zesilují další pocity. Pokud se „netrefíme“, můžeme se cítit ještě hůř a k tomu mít pocit, že ťukání nás už nezachrání. Ťukání dokáže pomoci, ale musí být zaměřeno přesně a navíc tyto pocity jsou často velmi silné.

Najděte si nejhorší pocit a zesilte jej….

Co? Zbláznila jsem se? Zesílit už tak dost šílený pocit?

Ano, přesně to udělejte!

Možná po jeho zesílení si uvědomíte, že vy sami jste ti, kdo celou tuto panickou ataku vytváří a dokážete ji také v pár vteřinách úplně zrušit.

Pokud se vám to nepodaří napoprvé, nevadí. Zvládnete to příště.

Víte, jak posílíte předešlé a budete věřit sami sobě? V okamžiku panické ataky je strach ze smrti a z umírání často tím hlavním, co vás ovládá. Pokud se smíříte se smrtí a umíráním, jako nezbytné součásti našeho života, dokážete lépe ovládnout sami sebe, když to bude zapotřebí.

Co dělat, aby se nevrátily?

Aby se panické ataky nevracely je nutno najít všechny situace, kdy se vám něco takového stalo a sepsat si jejich seznam. Pokud panická ataka objevila pouze jednou, budete mít na seznamu jeden zážitek (vzpomínku), pokud tisíckrát, bude jich tam 1000. Nedá se nic dělat, je to složitější proces a pozitivní výsledek není zcela zadarmo.

Je třeba si uvědomit, že panická ataka je naším vlastním výtvorem. Vy jste tvůrce, který ji vytváří a vy se to musíte „odnaučit“.

Napište si seznam událostí, kdy se vám to stalo, místa, situace, co se dělo, nad čím jste přemýšleli. Netvrdím, že si vzpomenete na všechny.

Potom je třeba jít zpět do každé z našich zapsaných vzpomínek, začít od té nejstarší a odstranit z nich všechny emoce, pocity, všechno, co v nich dokážete nalézt. Všechny tyto vzpomínky musí být po ťukání neutrálními. Ťukejte každou vzpomínku tak dlouho, dokud vám nebude vadit – stane se pocitově neutrální. Poté ji změňte v něco pozitivního, představte si např., že se nic takového nestalo, jak jste si užili cestu autem, MHD, nakupování, jak jste se báječně vyspali, cokoliv, co pro vás bude dobré a příjemné. Toto udělejte s každou vaší vzpomínkou.

V průběhu si nejspíše uvědomíte, co bylo spouštěčem těchto panických atak a před čím se vás vaše podvědomí snažilo chránit. Zaměřte se i na toto a odstraňte všechny pocity a emoce z tohoto zážitku, myšlenky, vzpomínky, představy. Změňte to.

Co když mi budou scházet?

Teď si jistě ťukáte na čelo. Trápí vás, ničí vám život, jak by vám mohly chybět? Ale ruku na srdce, zamyslete se, jaký bude váš život bez panických atak? Co budete dělat, když už se neobjeví? Často se budete snažit zažít tyto stavy znovu a může to být nepříjemné. Pokud si netroufáte sami zvládnout své paniky – dle postupu popsaném v příspěvku Faster EFT Technika – Krok za krokem – http://www.zbavsestresu.cz/faster-eft-technika-krok-za-krokem/ přijďte, pomohu vám vytáhnout vás z toho nejhoršího a pochopit, že ve skutečnosti, se není čeho bát.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.